Håndværkerfradraget

Husk håndværkerfradraget – og spar mange penge på rengøring

 

Håndværkerfradraget, også kaldet servicefradraget, blev genindført med tilbagevirkende kraft i 2015. Dette betyder, at der igen er mulighed for at opnå et skattefradrag, når du får hjælp til diverse typer arbejdsopgaver, herunder også rengøringsservice.

 

Fradraget betyder, at du kan trække dine udgifter til rengøring fra i skat, så længe at arbejdet er udført i 2015 og senest betalt den 29. februar 2016. Ordningen gælder for alle typer huse, herunder fritidshuse, sommerhuse og helårsboliger. Håndværkerfradraget er et fradrag for den arbejdsløn, som du betaler for serviceydelser som fx rengøring eller vinduepudsning. Fradraget lyder pr. dags dato på maks. 15.000 kr. inklusiv moms. Dette beløb er pr. person, hvorfor ægtefæller/samlevere hver især kan få et fradrag på 15.000 kr. Du kan finde en liste over de godkendte serviceydelser, hvor håndværkerfradraget kan benyttes, på SKAT.dk. Du skal selv indberette håndværkerfradraget til SKAT på din forskuds/årsopgørelse.

 

Du skal dog være opmærksom på, at der ved fritidsboliger er visse begrænsninger for adgangen til håndværkerfradraget. Udlejer du delvist denne type bolig i løbet af året, vil du ikke kunne opnå ret til fradrag for rengøringsarbejde. Vær desuden opmærksom på, at der i 2016 og 2017 er indført et såkaldt grønt håndværkerfradrag, hvor reglerne ændres betydeligt. Du bør derfor gøre brug af den eksisterende ordning, mens du stadig har chancen.

 

Med muligheden for at få et fradrag for det stykke arbejde, som vi udfører for dig, er der endnu en god grund til at få professionelle til at stå for dine rengøringsopgaver i hjemmet. Ikke nok med at vi sparer dig både tid og besvær, så kan du også trække op mod 15.000 kr. af dine udgifter fra i skat, hvorfor vores allerede fornuftige priser bliver endnu mere overkommelige.

 

Har du lyst til at læse mere om håndværkerfradraget og dine muligheder for at få glæde af dette fradrag, kan du altid finde mere information på SKATs hjemmeside.